BLOG / Consumul de carne cauzează cancer- mit sau realitate?

Așa cum bine știm cu toții, carnea este o foarte importantă sursă de proteine de înaltă calitate, adică de proteine complete care ne pun la dispoziție toți aminoacizii esențiali. În plus, este o sursă importantă de minerale și vitamine (fier, potasiu, fosfor, magneziu, zinc, seleniu, acid folic, vitamina B1, vitamina B12, etc.).

Cu toate acestea, există credința cum că, carnea ar produce cancer. Este acest lucru adevărat? Ce spun cercetările în acest sens?

Haideți să vedem împreună!

În cele ce urmează, voi face referire la carnea roșie și la cea procesată, tocmai pentru că cele două tipuri de carne sunt cele care au captat atenția cercetătorilor în acest sens, consumul de carnea albă proaspătă nefiind asociat cu un risc crescut de cancer.

  • Când facem referire la carnea roșie, discutăm despre carnea de vită sau vițel, porc, miel, oaie, capră, vânat.
  • Când discutăm despre carnea procesată, facem referire la toate tipurile de carne care au fost procesate, sau altfel spus transformate, în vederea îmbunătățirii caracteristilor și a timpului de păstrare, conservare. Cum sunt procesate concret? Fie prin sărare, afumare, uscare, fermentare, adăugare de nitriți și/sau alți aditivi (E-uri) precum glutamatul monosodic, acid ascorbic, fosfat.  Aici includem: șuncă, bacon, salam, cârnați, crenvuști, conservele de carne. Carnea tocată nu este o carne procesată.

Experții Agenției Internaționale pentru Cercetarea Cancerului, au analizat dovezile a mai mult de 800 de studii realizate la nivel global și au concluzionat că:

  • pentru carnea procesată, există dovezi suficiente de carcinogenitate la om, fiind încadrată în clasa I de carcinogenitate. Consumul excesiv de carne procesată, s-a dovedit a fi o cauză a cancerului colorectal.
  • pentru carnea roșie neprocesată, dovezile sunt însă limitate, fiind încadrată în categoria “ probabil carcinogen”, asocieri cu creșterea riscului de cancer observându-se la cei care aveau un consum mai mare de 100 g, zilnic.

Ce anume din aceste tipuri de carne determină creșterea riscului de cancer?

Diverși compusi, care:

  • fie se găsesc în carne, în mod natural, așa cum este hemul
  • fie sunt adăugate în timpul procesării, așa cum sunt nitrații și nitriții, care atunci când îi consumăm, pot fi transformați în compuși de nitrozare de tipul nitrozaminelor, substanțe toxice cu potențial cancerigen
  • fie sunt produse în timpul gătirii sau procesării, așa cum sunt aminele heterociclice și policiclice, substanțe chimice produse atunci când carnea este expusă la temperaturi ridicate, și care pot deteriora celulele din intestin. Procesarea alimentelor, de tip uscare, afumare, respectiv prăjirea sau coacerea, la temperaturi mai mari de 200°C, sunt considerate principalele surse de hidrocarburi aromatice policiclice din alimente.

Care sunt recomandările, în vederea prevenției cancerului?

  • limitarea consumului de carne roșie la maxim 450g pe săptămână
  • evitarea produselor procesate din carne
  • evitarea consumului de carne arsă
  • alegerea cărnii albe, a cărnii slabe, creșterea consumului de pește, fructe, legume și cerealele integrale

În concluzie, consumul de carne roșie și procesată, cu moderație, nu reprezintă o problemă. Important este însă, în afara subiectului carne, ce altceva îi oferim corpului nostru pentru a-l susține să funcționeze în parametrii optimi.

Până data viitoare, vă îndemn la echilibru, moderație, diversitate și multă energie pozitivă 🙂

Tarator: supă rece de castraveți

Tarator: supă rece de castraveți

Tarator: o supă tradițională bulgărească, servită întotdeauna rece, perfectă pentru zilele călduroase de vară, foarte rapid și ușor de făcut.