BLOG / #aleginformat- 5 idei de bază utile la cumpărături

 

Eticheta produselor alimentare nu este altceva decât cartea de vizită a acestora. O carte de vizită care ne oferă informații importante despre compoziția alimentului, valorile nutriționale ale acestuia, porția recomandată, termenul de valabilitate( data durabilității minimale sau pentru alimentele cu grad înalt de perisabilitate, data limită de consum), prezența alergenilor, instrucțiuni de păstrare sau utilizare, etc. O carte de vizită căreia din pacate, i se acordă prea puțină importanță. Conform studiilor, doar o treime dintre consumatori citesc informațiile nutriționale ale produselor pe care le cumpără.

Și pentru că, nu de puține ori, o carte este judecată după copertă, același principiu este deseori întâlnit și când vine vorba despre ambalajul alimentelor. Producătorii de alimente știu acest lucru, tocmai de aceea folosesc diverse mențiuni corelate cu ideea de sănătate, pe partea din față( adică la vedere) a ambalajului. Câteva exemple: “natural”, “organic”, “bio”, “light”, “multicereale”, “fără zahăr adăugat”, “fortifiat”, etc. Doar că aceste mențiuni, nu garantează că acel aliment este un aliment cu adevărat valoros din punct de vedere nutrițional.

Studiile arată că adăugarea pe eticheta din față a unor astfel de mențiuni, determină consumatorul să aleagă acel produs, crezând că este mai sănătos decât unul care nu are inscripționate pe ambalaj acele calități. Ori pentru un cumpărător ocupat, grăbit, sau pur și simplu neobișnuit să verifice eticheta nutrițională, acești termeni vor cântări mult în decizia de cumpărare.

Mai jos redau, 5 idei simple, de bază, pe care să le aveți în minte, atunci când sunteți la cumpărături:

  • Nu alegeți niciodată un aliment, bazându-vă doar pe “reclama” de pe fața ambalajului. Pentru a avea o imagine completă, citiți și lista de ingrediente respectiv eticheta nutrițională
  • Ingredientele sunt enumerate în ordinea descrescătoare a cantității, așadar primul ingredient este prezent în cea mai mare cantitate. Spre exemplu, într-un pate de ficat, așteptarea este ca ficatul să fie nu doar primul ingredient, dar să existe și într-un procent semnificativ în compoziție, nu-i așa? Ei bine, când mergeți data viitoare la cumpărături, vă invit să-i verificați eticheta. Veți fi surprinși de ce veți găsi.
  • Alegeți produse cu liste scurte de ingrediente. O listă de ingrediente ce se întinde pe 2-3 rânduri, sugerează un aliment foarte procesat.
  • Zahărul, sarea și grăsimile saturate respectiv trans, au o multitudine de pseudonime, pe etichetă. În cazul zahărului spre exemplu, tot zahăr adăugat este și zaharoza, siropul de porumb sau alte tipuri de sirop, sucul de trestie de zahăr, fructoza, glucoza, dextroza, zahărul din trestie de zahăr, melasa, zahărul brun, zahărul brut și multe altele. Cel mai simplu este să evitați alimentele care conțin mai mult de un tip de zahăr.
  • Alegeți produse care conțin ingrediente integrale în primele 3 ingrediente.

Haideți să nu mai cumpărăm la întâmplare, pe baza reclamelor, pe baza prețului, pe baza gustului, pe baza obișnuinței. Haideți să ALEGEM informați!